Izjava o saobraznosti proizvoda
Saobraznost
ugovoru
Prodavac je dužan da
isporuči robu koja je saobrazna ugovoru. Prodavac je odgovaran za nesaobraznost
robe ugovoru koja se pojavi u roku od dvije godine (24 mjeseca) od dana
prelaska rizika na potrošača.
Ako nesaobraznost
nastane u roku od šest mjeseci od dana prelaska rizika na potrošača, pretpostavlja
se da je nesaobraznost postojala u trenutku prelaska rizika, osim ako je to u
suprotnosti sa prirodom robe i prirodom određene nesaobraznosti.
Pretpostavlja se da je
isporučena roba saobrazna ugovoru:
- ako odgovara opisu koji je dao prodavac i
ako ima svojstva robe koju je prodavac pokazao potrošaču kao uzorak ili
model;
- ako ima svojstva potrebna za naročitu
upotrebu za koju je potrošač nabavlja, a koja je bila poznata prodavcu ili
mu je morala biti poznata u vreme zaključenja ugovora;
- ako ima svojstva potrebna za redovnu
upotrebu robe iste vrste;
- ako po kvalitetu i funkcionisanju odgovara
onome što je uobičajeno kod robe iste vrste i što potrošač može osnovano
da očekuje s obzirom na prirodu robe i javna obećanja o posebnim
svojstvima robe data od strane prodavca, proizvođača ili njihovih
predstavnika, naročito ako je obećanje učinjeno putem oglasa ili na
ambalaži robe.
Odgovornost za
nesaobraznost
Prodavac odgovara za
nesaobraznosti isporučene robe ugovoru ako:
- je postojala u času prelaska rizika na
potrošača, bez obzira na to da li je za tu nesaobraznost prodavac znao;
- se pojavila poslije prelaska rizika na
potrošača, ako potiče od uzroka koji je postojao prije prelaska rizika na
potrošača;
- je potrošač mogao lako uočiti, ukoliko je
prodavac izjavio da je roba saobrazna ugovoru.
Prodavac je odgovoran
i za nesaobraznost nastalu uslijed nepravilnog pakovanja, nepravilne
instalacije ili montaže koju je izvršio on ili lice pod njegovim nadzorom, kao
i kada je napravilna instalacija ili montaža robe posljedica nedostatka u
uputstvu koje je predao potrošaču radi samostalne instalacije ili montaže.
Prodavac ne odgovara
za nesaobraznost ako je u trenutku zaključenja ugovora potrošaču bilo poznato
ili mu nije moglo ostati nepoznato da roba nije saobrazna ugovoru.
Zahtjev za
otklanjanje nesaobraznosti
Ako isporučena roba
nije saobrazna ugovoru, potrošač koji je obavijestio prodavca o nesaobraznosti,
ima pravo da zahtjeva od prodavca da otkloni nesaobraznost, bez naknade,
opravkom ili zamenom, odnosno da zahtjeva odgovarajuće umanjenje cijene ili da
raskine ugovor u pogledu te robe.
Potrošač ima pravo da
bira da nesaobraznost robe trgovac otkloni opravkom ili zamjenom. Ako
otklanjanje nesaobraznosti opravkom ili zamjenom nije moguće, potrošač ima pravo
da zahtjeva odgovarajuće umanjenje cijene ili raskid ugovora ako:
- nesaobraznost ne može da se otkloni
opravkom ili zamjenom uopšte niti u primjerenom roku;
- ne može da ostvari pravo na opravku ili
zamjenu, odnosno ako prodavac nije izvršio opravku ili zamjenu u primjerenom
roku;
- opravka ili zamjena ne može da se sprovede
bez značajnijih nepogodnosti za potrošača zbog prirode robe ili njene namjene;
- otklanjanje nesaobraznosti opravkom ili
zamjenom predstavlja nesrazmerno opterećenje za prodavca.
Nesrazmerno
opterećenje za prodavca, javlja se ako u poređenju sa umanjenjem cijene ili
raskidom ugovora, stvara pretjerane troškove, uzimajući u obzir:
- vrijednost robe koju bi imala da je
saobrazna ugovoru;
- značaj saobraznosti u konkretnom slučaju;
- da li se nesaobraznost može otkloniti bez
značajnijih nepogodnosti za potrošača.
Potrošač ima prsvo da
zahtjeva zamjenu, odgovarajuće umanjenje cijene ili da raskine ugovor zbog
istog ili drugog nedostatka saobraznosti koji se poslije prve opravke pojavi, a
ponovna opravka je moguća samo uz izričitu saglasnost potrošača.
Uzimajući u obzir
prirodu robe i svrhu zbog koje je potrošač nabavio, opravka ili zamjena mora se
izvršiti u primjerenom roku bez značajnijih neugodnosti za potrošača i uz
njegovu saglasnost.
Ako se nesaobraznost
pojavi u roku od šest mjeseci od dana prelaska rizika na potrošača, potrošač
ima parvo da bira između zahtjeva da se nesaobraznost otkloni zamjenom,
odgovarajućim umanjenjem cijene ili da izjavi da raskida ugovor.
Ako se nesaobraznost
pojavi u roku od šest mјeseci od dana prelaska
rizika na potrošača, otklanjanje nesaobraznosti moguće je opravkom uz izričitu
saglasnost potrošača.
Sve troškove koji su
neophodni da bi se roba saobrazila ugovoru, a naročito troškove rada,
materijala, preuzimanja i isporuke, snosi prodavac.
Za obaveze prodavca
prema potrošaču, koje nastanu uslijed nesaobraznosti
robe, prodavac ima pravo da zahtjeva od proizvođača u lancu nabavke te robe, da
mu nadoknadi ono što je ispunio po osnovu te obaveze.
Potrošač ne može da
raskine ugovor ako je nesaobraznost robe neznatna.